Kontakt

  • adres: Instytut Fizyki
    ul. 75 Pułku Piechoty 1
    41-500 Chorzów
  • tel: (0-32) 349-38-75
  • email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jesteś tutaj: 13 edycja GranicSeminarium "Problem granic w filozofii i nauce"

Seminarium "Problem granic w filozofii i nauce"

W środę 29 kwietnia o godz. 15.30, w sali sympozjalnej nr III na IV piętrze w budynku Wydziału Nauk Społecznych przy ul. Bankowej 11 w Katowicach, odbędzie się kolejne seminarium interdyscyplinarne z cyklu "Problem granic w filozofii i nauce". Wykład zatytułowany:

"Teologia: zadomowiona roślina egzotyczna w swojskim ogrodzie nauk.
Granice teologii jako dyscypliny pośród współczesnych nauk."

wygłosi ks. dr hab. Jacek Kempa z Zakładu Teologii Dogmatycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego.  

 

 

 

Teologia: zadomowiona roślina egzotyczna w swojskim ogrodzie nauk.
Granice teologii jako dyscypliny pośród współczesnych nauk.

Pozornie jest dość jasne, gdzie przebiegają granice teologii chrześcijańskiej w stosunku do nauk humanistycznych i ścisłych: teologia traktuje serio wiarę chrześcijańską i jej treści – czyli przyjmuje – jako normatywny – przekaz zawarty w Biblii, w doświadczeniu wiary chrześcijan, w nauce Kościoła. Żadna inna dyscyplina nie zajmuje takiego stanowiska. Metodologiczny ateizm (czy raczej agnostycyzm) tychże innych nauk jest jednym z warunków ich uczciwego uprawiania. Hipoteza Boga utrudniałaby wnikliwe poszukiwanie kauzalnych zależności w przyrodzie. Historia nie zyskałaby wysoce krytycznej wrażliwości na interpretacje dziejów, gdyby miała się odwoływać do ingerencji Boga. Itd. … Nieco inaczej wygląda relacja filozofii do teologii, ale i tutaj mocną granicę zdaje się określać odwołanie do Bożego objawienia.

         Te granice są jednak jasne tylko z pozoru. Wydają się takimi „z zewnątrz”, a więc dla osób, które nie mają czasu, możliwości lub chęci wejrzenia w głąb teologii. Nierzadko zresztą to rysowanie ostrej granicy prowadzi do swoistego izolowania teologii w ogrodzie nauk jako dyscypliny „przedkrytycznej” czy wręcz ideologii. Takie myślenie utrudnia oczywiście dostrzeżenie złożoności problemu tej granicy. A spojrzawszy od strony teologii sprawa rysuje się jako dużo bardziej skomplikowana. Podstawowy powód: teologia nie pozostaje zamknięta w obrębie tych szczelnie zaznaczonych ram, lecz korzysta z osiągnięć, metodologii i innych narzędzi najrozmaitszych nauk. Traktuje serio Boże Objawienie (i treści wiary), ale też mocno korzysta z wiedzy pochodzącej z wielu innych dyscyplin. Nierzadko nawet dorzuca do nich własne sugestie.

Skąd wzięła sobie do tego prawo? Jak się tymi narzędziami posługuje? Czy nie przekracza w ten sposób właściwych sobie granic?

Oto pytania, którymi nie sposób się nie zająć.

Free business joomla templates

Distributed by SiteGround