Kontakt

  • adres: Instytut Fizyki
    ul. 75 Pułku Piechoty 1
    41-500 Chorzów
  • tel: (0-32) 349-38-75
  • email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jesteś tutaj: 10 edycja Granic2013/12/11 "Granice postrzegania relacji pomiędzy nauką a sztuką" prof. dr hab. Bogusław Fugiel

2013/12/11 "Granice postrzegania relacji pomiędzy nauką a sztuką" prof. dr hab. Bogusław Fugiel

W środę 11 grudnia o godz. 15.30, jak zwykle w sali sympozjalnej nr III na IV piętrze w budynku Wydziału Nauk Społecznych przy ul. Bankowej 11, wykład pt.

"Granice postrzegania relacji pomiędzy nauką a sztuką"

wygłosi prof. dr hab. Bogusław Fugiel, z Zakładu Fizyki Ferroelektryków Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego.

 

 

Streszczenie

Granice poznania naukowego, a także bardziej lub mniej zarysowane kryteria oceny dzieła artystycznego były i ciągle są tematami wielu dyskusji. Szczególne miejsce zajmują tutaj problemy samej relacji pomiędzy nauką a sztuką. Jakie są granice postrzegania tych relacji?

W XX wieku powstały duże studia muzyki elektronicznej. Obok muzyków, w tworzeniu nowych eksperymentalnych współbrzmień dźwiękowych uczestniczyli matematycy, inżynierowie i fizycy. To właśnie oni „zagrali” wtedy, o ile nie pierwsze, to zapewne drugie skrzypce w rozwoju nowoczesnych środków artystycznego wyrazu i w ogóle w rozwoju nowoczesnej sztuki. Dla jednych stanowiąca piękno samo w sobie, dla innych niezrozumiała, nowa eksperymentalna muzyka niewątpliwie była owocem działalności zarówno artystów, jak i naukowców. Ale to nie wszystko. Był rok 1964. Robert Moog, skromny licealista z Bronxu, potem student i wreszcie doktorant fizyki technicznej na Uniwersytecie Cornella zaprezentował swój syntezator. Kilka lat później John Chowning, kierownik centrum muzyki komputerowej Uniwersytetu Stanforda opublikował zasady syntezy FM. Nastąpił wtedy niebywały rozwój instrumentów elektronicznych, które coraz wierniej naśladowały dźwięki naturalne. Rozpoczęła się rewolucja, zwłaszcza w muzyce popularnej. Czy doprowadziła ona jednakże do rozkwitu sztuki ? Oto tylko jeden z przykładów relacji pomiędzy nauką i sztuką, ich wzajemnego przenikania się, wynikających z tego sukcesów i porażek.

Ale bywało też i tak, że bardziej lub mniej trafne postrzeganie tych związków prowadziło do sporów i nieporozumień. Można w tym miejscu przytoczyć jako przykład „sprawę” publikacji w Nature z 1993 roku, autorstwa F.H. Raucher, G.L. Shaw i K.N. Ky. Niewątpliwie w dużej mierze mieliśmy tu do czynienia z nadinterpretacją. Czy w podobny sposób należy ocenić „impresję” dotyczącą wyjątkowo dalekiego pogranicza poznania, którą autor pragnie podzielić się w końcowej części wykładu?

Free business joomla templates

Distributed by SiteGround