Kontakt

• adres: Instytut Fizyki
    ul. 75 Pułku Piechoty 1
    41-500 Chorzów
  • tel: (0-32) 349-38-75
Jesteś tutaj: 2014-2012 "T2K – eksperyment neutrinowy drugiej generacji."

2014-2012 "T2K – eksperyment neutrinowy drugiej generacji."

• Temat: T2K – eksperyment neutrinowy drugiej generacji.
  • Kierownik grantu: prof. E. Rondino, NCBJ
  • Kierownik na UŚ: prof. dr hab. Jan Kisiel
  • Lider: NCBJ
  • Partnerzy: IFJ PAN Kraków, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Wrocławski, UŚ
  • Okres realizacji: 01.01.2012 – 31.12.2014, 36 miesięcy
  • Kwota finansowania: 5 791 833,04 PLN, z czego 541 350,00 PLN dla UŚ

Podstawowym celem projektu jest pogłębienie wiedzy o zjawisku oscylacji neutrin. Odkrycie oscylacji pokazało, że neutrina nie są bezmasowe. Wynik ten był sprzeczny z Modelem Standardowym i jako pierwszy wskazał na konieczność rozszerzenia tej podstawowej teorii cząstek elementarnych. Zmierzone dotychczas parametry mieszania neutrin okazały się (wbrew wielu oczekiwaniom) istotnie różne od parametrów opisujących mieszanie kwarków. Zebrany materiał doświadczalny ma wpływ na kierunek poszukiwania teorii jednolicie opisujących leptony i kwarki oraz wszystkie oddziaływania. Jednocześnie wykryte spektrum stanów masowych neutrin sugeruje nowe spojrzenie na mechanizm kreacji masy cząstek elementarnych. Niezerowe masy neutrin zmieniły też bilans energetyczny w ewolucji Wszechświata; według ostatnich pomiarów WMAP neutrina wnosiły 10% jego całkowitej energii w 300 tysięcy lat po Wielkim Wybuchu. Projekt T2K jest pierwszym eksperymentem nowej generacji precyzyjnych pomiarów neutrinowych. Ma on na celu zwiększenie dokładności parametrów oscylacji neutrin: różnicy kwadratów mas Δm223 i kąta mieszania θ23, oraz pierwszy pomiar nieznanego dotąd kąta mieszania θ13, lub przynajmniej najlepsze na niego ograniczenie. Jeśli otrzymany wynik wskaże, że θ13 jest różny od 0, będzie to miało fundamentalne znaczenie dla całej fizyki cząstek elementarnych, w szczególności pozwoli na badanie łamania symetrii kombinowanej CP w sektorze leptonowym oraz hierarchii mas neutrin. Jeśli kąt okaże się odpowiednio duży, będzie to nawet możliwe z użyciem tego samego akceleratora, który produkuje wiązkę neutrin dla T2K (tzw. druga faza eksperymentu). Dalsze badania w tej dziedzinie mogą rzucić światło np. na problem asymetrii materii i antymaterii we Wszechświecie (poprzez badania łamania symetrii CP w sektorze leptonowym) lub wykryć nowe zjawiska, wskazujące na istnienie tzw. Nowej Fizyki (problem neutrin sterylnych). Wyniki eksperymentu T2K mogą być istotnym krokiem na drodze do tych odkryć.

Free business joomla templates